Ani tuhé mrazy nás nezaskočí

vrtulnik_mi-171s_zabalen_do_ochranne_plachty_3.jpg
  • 16.2.2021
  • Jindřiška Budiková

Silné mrazy posledních dní komplikují vzlety vrtulníků z 22. vrtulníkové základny z Náměště nad Oslavou. Letištní personál se musí postarat o provozuschopnost za všech podmínek. Námraza na vrtulnících může totiž způsobit velké potíže při vzletu.

„Veškeré výkyvy počasí jako jsou námraza, jinovatka, mrznoucí mlha, mrznoucí déšť, ale i sníh či led jsou pro letadla nebezpečné, protože dokáží měnit aerodynamické vlastnosti  a ohrozit tak bezpečnost letu,“ vysvětlil major Marian Mráz, náčelník oddělení inženýrsko-leteckého zabezpečení. Jednotlivé kousky ledu nebo námrazy mohou být nasáty do motoru vrtulníku nebo mohou poškodit listy nosného a vyrovnávacího rotoru.

Námraza se objevuje na trupu vrtulníku, u okének kokpitu a na listech nosného a vyrovnávacího rotoru. „Pokud není námraza dokonale odstraněna, vrtulník nesmí vzlétnout“, objasnil major Mráz. Odmrazování se provádí v co nejkratší době před vzletem letadla.

Námraza a sníh musí pryč

Za nepříznivých meteorologických jevů a v kombinaci s teplotou pod třemi stupni nad nulou je nezbytné, aby byla letecká technika ošetřena speciálními postupy. Odmrazování zabezpečuje speciálně vyškolená obsluha – technici vrtulníků. Ke zbavení ledu a sněhu u vrtulníků, stojících na takzvané stojánce, slouží technika TO-5 na podvozku V3S nebo AVIE. Každé auto má k dispozici až čtyři rukávy o průměru 25 centimetrů na foukání teplého vzduchu. Pokud je sníh čerstvě navátý, jeho odstranění je pro obsluhu snadné – smetení obyčejnými košťaty. Přimrzlý sníh je naopak nutné odstranit proudem vzduchu.

Vzduch má maximální teplotu 60 stupňů Celsia a směřuje na listy rotoru, trup a ocasní nosník. „V zimním období je zpravidla příprava vrtulníků před vzletem delší o hodinu. Někdy ale ani to nestačí a protáhne se na čtyři a více hodin, a to v případě, kdy je silná námraza,“ vysvětlil major Mráz.

Speciální kabát na míru

Zatímco u osobního automobilu se námraza seškrabuje mechanicky, u létající techniky tento postup nejde použít.  Škrabání a otloukání námrazy by mohlo způsobit poškození potahu trupu vrtulníku a tím vést ke snížení jeho pevnosti.

Pokud vrtulník stojí venku na stojánce, jsou listy nosného rotoru před samotnou námrazou vždy chráněny, tedy zabaleny do speciálních plachet. Ani to ale není vždy stoprocentně účinné, v nepříznivých podmínkách může plachta přimrznout k vrtulníku. Pokud k tomu dojde, musí ji obsluha nahřát a postupně sundat. Nikdy ji nesmí násilně strhnout.

Fotogalerie