"Kosťa" a"Alien" jsou ve francouzských Pyrenejích

dsc_0643.jpg
  • 3.6.2016
  • Jana Skřivánková

Piloti vrtulníků z 221. a 222. letky z 22. základny vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou a 243. vrtulníkové letky z 24. základny dopravního letectva v Praze - Kbelích opět získávají zkušenosti s létáním v horských oblastech. Vhodný terén a zázemí jim poskytuje Středisko výcviku létání v horských oblastech (Centre De Vol En Montagne) v Sainte Leocadie ve východní části francouzských Pyrenejí. Toto středisko bylo založeno jako součást letecké školy francouzské armády (EALAT) již v roce 1960. V současné době je využíváno nejen piloty francouzské armády, ale pro svoji polohu je rovněž vyhledávané i vrtulníkovými letkami z Belgie, Velké Británie, Nizozemí a Německa.

Jeho členité okolí s horskými masivy a hlubokými údolími umožňuje pilotům provádět náročný a důležitý výcvik v létání v horských oblastech, který je nezbytnou součástí přípravy k nasazení do zahraničních operací. Vrcholy ve výcvikových prostorech dosahují téměř 3000 m. n. m. Samotné letiště s travnatou vzletovou a přistávací dráhou se nachází na náhorní plošině ve výšce 1320 m. n. m.

„Při létání v horských oblastech se piloti musí vypořádat s obtížnými podmínkami, které se vyznačují zejména sníženým výkonem vrtulníků v důsledku nižší hustoty vzduchu, s náročnými meteorologickými podmínkami, častým turbulentním prouděním a rychlými změnami počasí. Výcvik je zaměřen především na přistání na plochách ve vysokých nadmořských výškách," uvedl major Pavel Procházka, velitel křídla 22. základny vrtulníkového letectva.

Cvičení se účastní dva bitevní vrtulníky Mi-24 a dva transportní víceúčelové vrtulníky Mi-17. Vrtulníky na letiště v Sainte Leocadie přelétly přímo ze cvičení NATO Tiger Meet, které se konalo ve španělské Zaragoze. Zajímavostí je, že oba vrtulníky Mi-24 nejsou ve standardní kamufláži. Vrtulník registračního čísla 3366 je nastříkán ve stylu filmového vetřelce a na letošním NATO Tiger Meet vyhrál cenu pro letadlo s nejlepší kamufláží. Dále se cvičení účastní vrtulník bílo-šedého zbarvení s přezdívkou Kosťa, který odkazuje na piloty z 311. československé bombardovací perutě RAF.

Pozor na orlosupa bradatého

Letový den začíná předletovou přípravou a briefingem, který zahrnuje zejména detailní předpověď počasí. Posádky provádí výpočet výkonů vrtulníku s ohledem na aktuální podmínky a detailně se seznamují s pracovními prostory. V nich je nutné vyhnout se místům, kde se vyskytuje chráněný orlosup bradatý, který dosahuje rozpětí křídel přes 2,5 metru a váží až 7 kilogramů. Střet s tímto ptákem by znamenal nejen ztrátu tohoto cenného dravce, ale i ohrožení posádky vrtulníku. Rovněž není povoleno přelétávat solární zařízení Themis a lyžařská střediska s visutými lanovkami. Značné nebezpečí pro vrtulníky znamenají také dráty vysokého napětí natažené přes údolí.

Před zahájením procedury přistání do terénu ve vysoké nadmořské výšce je nutné určit směr větru, přistání se provádí vždy proti větru. Poté následuje kontrolní průlet nad plochou, při kterém se zjišťuje její vhodnost pro přistání, záloha výkonu a určuje se únikový směr. Tento proces si žádá součinnost celé osádky. Posádky vrtulníků Mi-24 mají vzhledem ke konstrukci vrtulníku s menším průměrem rotoru tuto proceduru značně ztíženou.

„Pilotáž v těchto vysokohorských podmínkách vyžaduje značnou předvídavost, jemné a přesné pohyby řídicími prvky. Odměnou jsou posádkám vrtulníků nové zkušenosti a zážitky z jedinečného prostředí, které přispějí k zvýšení bezpečnosti létání při nasazení v operacích," sdělil Procházka.

Text: npor Tomáš Chlebeček

Foto: npor Tomáš Chlebeček, prap. Karel Novotný

 

Fotogalerie