Vojáci z Náměště testovali nový palubní jeřáb pro vrtulníky Mi-171Š

palubni_jerab_breeze-eastern_1.jpg
  • 6.11.2020
  • Jindřiška Budiková

Slanění z vrtulníku a následnou záchranu osob z nepřístupného terénu nelze provést bez kvalitního a moderního vybavení. Nový palubní záchranný jeřáb prověřovali vojáci 22. základny vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou.

V měsíci říjnu se konaly na letišti Sedlec, Vícenice u Náměště vojskové zkoušky na nový typ palubního záchranného jeřábu Breeze –Eastern, který bude instalován na vrtulníky Mi-171Š. V rámci modernizace budou tyto jeřáby vyměněny za již dosluhující zastaralé jeřáby LPG-150. Nové jeřáby budou instalovány z důvodu nutnosti zajistit plnění operačních schopnostní vrtulníkového letectva AČR.

Palubní jeřáb je nedílnou součástí vybavení vrtulníku Mi-171Š a slouží k záchranným pracím, vyzvedávání osob a nákladu, ale i k taktickému zasazení vojáků do prostoru bez možnosti přistání.   Náměšťské osádky vrtulníků jsou cvičeny pro všechny tyto případy a taktéž pro činnosti, které pak využívají při Letecké pátrací a záchranné službě (SAR - Search and Rescue), kterou základna zabezpečuje 24/7.

Větší nosnost i rychlost

Oproti původnímu jeřábu se zvýšila nosnost, a to ze 150 kg na 272 kg. Převedeno do praxe to znamená, že dosluhující jeřáb byl schopen vyzvednout pouze jednu osobu, zatímco nový vyprostí osoby dvě. Na tělo jeřábu je namontován hák TYLER, který umožnuje zavěšení lana pro slaňování z vrtulníku, dále metodu FASTROPE (silné spletené lano používané k taktickému výsadku jednotek do terénu) a taktéž lze provést i přepravu osob na bočním závěsu. Nespornou výhodou je i fakt, že délka lana se prodloužila z původních 40 na 88 metrů, kromě toho dosahuje i vyšší rychlosti navíjení lana, a to až 2 metry za sekundu. Celá délka lana se pak navine při plné zátěži za pouhých 90 sekund. „Navíc v režimu letu s brýlemi pro noční vidění ( NVG - Night vision goggle) jednotlivé ovládací prvky neoslňují osádku, což je z taktického hlediska pro nás létající personál důležitá věc“, doplňuje major Ladislav Zajíček, náčelník oddělení letecké bojové přípravy.  

Zaškolení od dodavatele

Osádky vrtulníků byly na nový způsob práce s jeřábem proškoleni dodavatelem této zástavby, přičemž primárně tento kus techniky obsluhuje palubní technik za pomocí ovládací skříňky. Ta mu svým vybavením umožní nejenom hlasové spojení se zbytkem osádky přes tzv. interkom, ale i přehled o délce odvinutí lana. Tento ukazatel zjednoduší obsluze určení výšky osob či nákladu nad zemským povrchem a tím pádem umožní přesnější práci s jeřábem. „V prvotní fázi výcviku se vojáci nejprve učí manipulaci s břemenem. Teprve po perfektním zvládnutí tohoto kroku lze trénovat záchranu osob,“ vysvětluje major Zajíček.

Snadné odstřihnutí v nouzi

V případě nouzové situace, která může nastat například při zachycení lana se zemí nebo s nějakou jinou překážkou, lze přistoupit k odstřihnutí lana. „ Velkou výhodou je, že toto odstřihnutí může vykonat přímo obsluha jeřábu nebo i pilot uvnitř kabiny. Dříve byly k tomuto úkonu zapotřebí speciální nůžky. Nový jeřáb už je vybaven „tlačítkem“, které vše udělá za nás,“ pochvaluje si major Zajíček.  

Obměna bude probíhat až do roku 2026, a to na všech 15 kusech vrtulníku Mi-171Š, které jsou ve výzbroji AČR. Vojskové zkoušky ověřily správné funkce jeřábu a kompatibilitu s tímto typem vrtulníku. Samotná výměna jeřábu neovlivní ani stávající výcvik, ani letové úkoly základny a bude vždy probíhat v rámci plánovaných technických odstávek.  

Fotogalerie