Mi-171š

Mil Mi-171Š

je vojenský dvoumotorový víceúčelový vrtulník střední hmotnostní kategorie.

Základní takticko-technická data
(Mi-17 / Mi-171Š)

 
Mi-17
Mi-171Š
Motor
2 x TV3-117MT
2 x TV3-117VM
Výkon motoru max.
2 x 1 435 kW
2 x 1 618 kW
Max. rychlost
250 km/h
250 km/h
Cestovní rychlost
225 km/h
230 km/h
Dolet (s 25 cestujícími)
500 km
610 km
Taktický dolet
350 km
460 km
Maximální přeletová vzdálenost
930 km
1065 km
Praktický dostup
4 500 m
6 000 m
Stoupavost u země
4,5 m/s
4,5 m/s
Únosnost
4 000 kg
4 000 kg
Hmotnost prázdného vrtulníku
7 055 kg
8 383 kg
Normální vzletová hmotnost
11 100 kg
11 100 kg
Maximální vzletová hmotnost
13 000 kg
13 000 kg
Délka s otáčejícími se rotory
25,35 m
25,35 m
Délka trupu
18,22 m
18,22 m
Výška
4,75 m
4,75 m
Průměr nosného rotoru
21,29 m
21,29 m
Průměr vyrovnávacího rotoru
3,91 m
3,91 m

Mil Mi-17 (kódové označení NATO HIP-H)

Střední víceúčelový dvoumotorový vrtulník Mi-17 je klasického uspořádání s pětilistým nosným a třílistým vyrovnávacím rotorem, určený zejména k přepravě osob. Vývozní verze sovětského, resp. ruského víceúčelového dvoumotorového vrtulníku.

Je zdokonalenou verzí typu Mi-8. Pohon zabezpečují motory TV3-117MT o výkonu 2 x 1 435 kW. Od Mi-8 se odlišuje některými charakteristickými znaky - třílistý vyrovnávací rotor je na levé straně ocasního nosníku, vstupní otvory motorů mají deflektory pro separaci pevných částic ve vzduchu (písek, prach atd.). Je vybaven vynikajícím navigačním a informačním systémem a moderními spojovacími prostředky, které umožňují bezpečnou přepravu osob i za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek jak ve dne tak i v noci. Konstrukce draku, přepravní možnosti a vybavení Mi-17 je v hlavních rysech shodné s typem Mi-8. Základní verze Mi-17 (kódové označení NATO HIP-H) je využívána pro vojenské, policejní i civilní účely. Je vybaven účinnými prostředky ochrany proti PLŘS s infračervenou naváděcí soustavou. Pilotní kabina je třímístná. Nákladová kabina o délce 5,34 m, šířce 2,32 m a výšce 1,8 m je po levé přední části trupu opatřena posuvnými rozměrnými dveřmi, v zádi dvoukřídlými nákladovými dveřmi. Má tříkolový nezatahovatelný podvozek s dvojitou montáží pneumatik na příďové noze. Na bocích trupu jsou závěsníky pro 2 přídavné palivové nádrže o celkovém objemu 1 830 litrů.


Mil Mi-171Š

je nejmodernější verzí vrtulníku Mi-8/17, která byla sestrojena v polovině 90. let. Stroj vyrábí Ulanudský letecký závod, ležící poblíž Bajkalského jezera.

Vrtulník Mi-171 je opatřen dvěma výkonnými motory TV3-117VM s vylepšenými charakteristikami při provozu ve velkých výškách nebo v prostředí s vysokou teplotou vzduchu.

V nově řešené zádi se nachází hydraulicky sklopná nájezdová rampa, která umožňuje rychleji i bezpečněji nakládat nebo vykládat materiál než původní nájezdové můstky.

Přístup do nákladové kabiny zlepšují rozšířené dveře na pravém boku. Dále zde mohou být instalovány dva palubní jeřáby, umožňující snadnější manipulaci s nákladem. Stroj má moderní přístrojové vybavení, zařízení pro systém nočního vidění, odpovídač civilního identifikačního systému, 6 vnějších závěsníků pro celou škálu výzbroje, pancéřování pilotní kabiny i důležitých agregátů. Kromě toho může být vybaven celou škálou dalšího moderního vybavení. Ta umožňují, aby fungoval nejen při klasické přepravě nákladů nebo vojáků, ale i při aeromobilních operacích na bojišti, kdy může podvěšenou výzbrojí i pohyblivými kulomety umlčovat protivníka v místě vysazení.

Vzhledem ke schopnosti nést i protitankové řízené střely nebo neřízené rakety může ničit obrněnou techniku, polní opevnění i plošné cíle. S podobným využitím AČR nepočítá, stroje však budou dodané se zmíněnými bočními závěsníky a ponesou pouze přídavné palivové nádrže, což umožní prodloužit dobu letu až na velmi pozoruhodnou hodnotu šesti hodin.

V rámci deblokace ruského dluhu vůči ČR získala Armáda České republiky od roku 2005 16 kusů těchto strojů. V září 2007 byl za přítomnosti náměstka ministryně obrany Ing. Františka Padělka a obchodního rady Ruské federace podepsán kontrakt o provedení modernizace vrtulníků Mi-171Š mezi LOM PRAHA s.p. a FGUP Rosoboronexport.

Na požadavek AČR byla provedena modernizace vrtulníku před vysláním do mise v Afghanistanu, používá se označení modernizovaný vrtulník Mi-171Š někdy i Mi-171ŠM.

Výbava Mi-171Š:

  • Motory TV3-117VM
  • Zadní hydraulicky sklopná nájezdová plošina u 7 ks, zbylé vrtulníky mají dvoukřídlá zadní vrata
  • Rozšířené pravé dveře nákladového prostoru
  • Palubní jeřáb u pravých bočních dveří SLG-300 s nosností 300 kg, přičemž u levých bočních dveří zůstane běžný jeřáb LPG-150M s nosností 150 kg
  • Tlumič vibrací hlavy nosného rotoru (snižuje vibrace celého vrtulníku především při startu a přistání)
  • Systém ochlazování výstupních plynů z motorů (tzv. EVU)
  • Pomocná energetická jednotka SAFÍR české výroby
  • Vnější boční závěsníky pro 4 přídavné palivové nádrže
  • Snímatelné pancéřování částí pilotní kabiny a pevné pancéřování vybraných prvků motorů a hlavního reduktoru
  • Úpravy kabiny a vnějších světel pro použití systému nočního vidění včetně vlastních oktovizorů (brýlí nočního vidění, NVG)
  • Odpovídač civilního identifikačního systému (SSR), který umožňuje lety nad územím ČR bez omezení
  • Nové prvky signalizace, ovládání, pilotáže a záznamu letových parametrů
  • Lafetace pro kulomety ráže 7,62 mm v prostoru obou dveří nákladové kabiny

Základní vybavení modernizovaných vrtulníků Mi-171ŠM:

  • Stabilizovaná plošina s optoelektronickým systémem nočního vidění FLIR
  • Systém pohyblivé mapy
  • Letecká radiostanice (TALON)
  • TACSAT - satelitní radiokomunikace
  • NATO standardní palubní odpovídač
  • Radionavigační systém (VOR, LOC, GS, MKR)
  • Navigační počítač FMS (Flight Management System)
  • Havarijní radiomaják
  • Povětrnostní radiolokátor
  • Vnější podtrupový závěs s nosností 4000 kg
  • Vyhledávací světlomet s infračerveným filtrem (SX-16)
  • Družicový navigační systém GPS
  • Kamufláž dle standardů AČR a NATO
  • Klimatizace kabiny
  • Systém plánování a bojové podpory
  • Multifunkční displeje

Vrtulníky vyčleněné pro Integrovaný záchranný systém ČR:

  • Radiostanice pro integrovaný záchranný systém (MATRA)
  • Sanitní vybavení (nosítka)