Život pilota je na prvním místě

Již podruhé v tomto roce si příslušníci Vojenské hasičské jednotky a letecký personál z 221. vrtulníkové a 222. výcvikové letky letiště Náměšť nad Oslavou vyzkoušeli praktické vyproštění pilota z letounu L-39 ZA Albatros a vrtulníku Mi-24/35. Cílem školení, které se v prostorách letecké základny konalo koncem října 2011, bylo praktické procvičení metodiky a postupů při vyproštění osádky v případě letecké nehody.

Práce vojenských hasičů na leteckých základnách je zaměřena především na likvidaci požáru letecké techniky při nouzovém přistání nebo letecké nehodě, vyproštění posádky a cestujících a na jinou manipulaci s leteckou technikou tak, aby byla zajištěna bezpečnost letového provozu. Z tohoto důvodu se vojenští hasiči a posádka letadel teoreticky i prakticky školí na situace, ve kterých jde o život. Metodického nácviku se účastnilo celkem devět vojenských hasičů směny B pod vedením svého velitele, který byl zároveň velitelem zásahu, dva piloti letounu L-39 ZA a pilot vrtulníku a palubní technik. Celému zaměstnání dozoroval inspektor bezpečnosti letů 22. základny letectva, který z bezpečnostního hlediska hodnotil prováděné kroky při simulovaném zásahu. „Samotná akce byla provedena za relativně ideálních podmínek vhodných pro metodický nácvik – letadlo se nacházelo na rovině, klimatické podmínky byly přijatelné a nebyl zaznamenán únik provozních kapalin“, zhodnotil situaci major Křenek, přičemž dodal, že při praktických nácvicích je nezbytné vyzkoušet si různé situace, do kterých se může posádka letadla dostat a stanovit taktické postupy pro jejich zvládnutí.

V devět hodin a patnáct minut přijela k simulované nehodě letounu L-39 ZA dvě hasičská vozidla. Velitel zásahu nejprve seznámil svůj tým se vzniklou situací, přidělil každému konkrétní úkoly a následně koordinoval celý zásah.  Velitel zasahující směny praporčík Radek Borůvka říká: „Po příjezdu na místo nehody je nutné provést průzkum terénu, při kterém se zjišťují podmínky zásahu, například vznik požáru a směry šíření, počet osob v letadle, přítomnost nebezpečných látek a jiné. Velitel je první, který v případě nehody s posádkou naváže kontakt, vyhodnotí situaci a rozhodne o tom, kterému členu posádky bude poskytnuto prvotní ošetření dle závažnosti zranění.“ Během tohoto metodického nácviku měli všichni možnost si vyzkoušet jednotlivé role při vyproštění pilota a dle jejich slov nešlo o lehkou práci. „Člověk musí mít opravdu velkou sílu, aby pilota z kabiny vyprostil. Rovněž poloha pilota v kabině letadla hraje při zásahu svoji roli.“ Hodnotí simulovaný zásah jeden z hasičů. Praporčík Borůvka slova kolegy potvrzuje a zdůrazňuje, že metodické nácviky tohoto typu mají za cíl pomoci hasičům trvale si osvojit úkony při záchranných pracích.

V druhé části praktického zaměstnání měli hasiči možnost vyzkoušet si vyprostit postupně všechny tři členy posádky vrtulníku Mi-24/35. Každá pozice vyžadovala jiný postup při vyproštění. Příslušníci jednotky si v součinnosti s osádkou zopakovali rozmístění jednotlivých agregátů ve vrtulníku, způsob možných přístupů k osádce vrtulníku, upřesnění míst, kde lze provést nouzový vstup do vrtulníku a soubor protipožárních opatření. Na závěr cvičení bylo provedeno zhodnocení celé akce, byla přijata bezpečnostní opatření a byla provedena aktualizace příslušných dokumentů VHJ.

Text a foto: Ing. Štěpánka Skřipská – tisková a informační pracovnice 22. základny letectva.

Fotogalerie