Pilot nevidí, přesto přistane. Armáda inovuje systém

img_1177.jpg
  • 22.7.2022
  • Jindřiška Budiková

Armáda ČR inovuje technologie. Jednou z nich je i systém pro bezpečné a přesné přiblížení letadel na letiště za ztížených povětrnostních podmínek nebo v noci. Nová technologie je nyní už v provozu na letišti 22. základny vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou/Vícenicích a na podzim by měla začít fungovat na 21. základně taktického letectva v Čáslavi. Příští rok systém ILS/DME armádní letectvo zavede také na pardubické a kbelské letiště. Zvyšujeme tak bezpečnost pilotů i personálu a snižujeme riziko nehod.

Ve středu 19. června se na letišti v Náměšti sešli zástupce velitele vzdušných sil brigádní generál Petr Lanči, velitel základny brigádní generál Rudolf Straka se zástupcem společnosti LPP Czech Republic, s.r.o. Miroslavem Žižkou, a členové sekce rozvoje sil MO a Sekce vyzbrojování a akvizic MO, aby oficiálně převzali nový systém přesného přístrojového přiblížení ILS/DME. Přístroj byl instalován v dubnu tohoto roku a v červnu úspěšně prošel vojskovými zkouškami. Následně byl uveden do ostrého provozu.

Vojenští piloti mohou bezpečně přistát i za špatného počasí pouze dle palubních přístrojů, aniž by viděli okolní prostředí. Přístrojové navádění se používá v letectví od roku 1949. Armáda České republiky tzv. systémy ILS/DME užívá od 90. let. Konkrétně od roku 1997 na letišti Kbely, od 1998 v Čáslavi, rok poté na letišti Pardubice a od roku 2001 také na letišti v Náměšti. Jejich technická životnost teď ale skončila a v současnosti je nutné je vyměnit za dokonalejší.

„V srpnu loňského roku jsme začali připravovat letiště stavebními úpravami na nový systém. Postupné zavadění za provozu nás příliš neomezovalo. Úplné omezení letového provozu bylo jen v řádu několika dnů a dle našich požadavků. Tedy ve víkendových dnech,“ komentoval stavební úpravy na základně její velitel generál Straka.

Systém tvoří přibližovací majáky a měřiče vzdálenosti. „V případě nového modernizovaného systému se zvýší bezpečnost letového provozu,“ konstatoval pilot podplukovník Petr Dřevecký ze sekce rozvoje sil MO.

„Jako pilota mě dovede do takové výšky, kdy už svýma očima vidím přistávací dráhu či světelná návěstí. I za přímé viditelnosti ho ale piloti používají například pro neznámá letiště, kde letí poprvé. Zaručuje, že se nesrazí s překážkami,“ doplňuje Dřevecký.

Nový systém již prošel vojskovými zkouškami na letišti v Náměšti nad Oslavou. „Ten výběr místa byl záměrný vzhledem ke složitým geografickým podmínkám vzletové a přistávací dráhy. Ověřili jsme si správnou funkčnost v nejnáročnějších podmínkách,“ konstatuje podplukovník Marian Bílek ze sekce rozvoje sil MO.

Pořadí instalací na letištích armáda zvolila tak, aby omezení provozu trvalo co nejkratší dobu. Systém vyrobený firmou MOPIENS a dodaný firmou LPP Czech Republic je zkonstruován pro nepřetržitý provoz. Celková cena investice včetně výcviku personálu je 166 milionů korun. Bude splňovat požadavky Mezinárodní organizace pro civilní letectví.

Autor: OdKV        

Fotogalerie