Vojáci si procvičili procedury k záchraně pilota, letos bylo poprvé v rámci cvičení Ample Strike II/Odolné nebe aktivováno ANCC

provadeni_personal_recovery_procedur.jpg
  • 15.9.2022
  • Jindřiška Budiková

Kromě spolupráce návodčích s osádkami letounů se ve druhém týdnu cvičení Ample Strike II/Odolné nebe procvičovalo plánování a realizace společných leteckých operací typu COMAO (Composite Air Operations). Ty byly vůbec poprvé řízeny z místa velení vzdušných sil (ANCC-Air Nation Command Center) a také Národním střediskem řízení a velení ve Staré Boleslavi (CRC - Control and Reporting Centre).

V rámci cvičení Odolné nebe došlo k aktivaci místa velení velitele Vzdušných sil ANCC a k aktivaci míst velení (WOC-Wing Operation Center) u 21. zTL Čáslav a 22. zVrL Sedlec, Vícenice u Náměště. Cílem cvičení bylo naplánovat a následně provést PR (Personnel Recovery) operaci, tedy společnou leteckou operaci s využitím více prostředků vzdušných sil zaměřenou na záchranu pilota, který se ocitnul na znepřáteleném území.

„Námětem cvičení, ve vojenském výcvikovém prostoru Libavá, bylo vyzvednout přeživšího pilota ze sestřeleného letounu L-159 ALCA, který prováděl přímou leteckou podporu nad znepřáteleným územím. V případě sestřelení pilot zná postupy a přesně ví, co má dělat, aby zvýšil šanci pro svou záchranu. Takzvané „PR-Personnel Recovery“ procedury musí ovládat každý pilot, pokud se vydává do bojové mise. Pro úspěšné nalezení a vyzvednutí pilota byl zahájen celý proces plánování záchranné operace,“ vysvětluje plukovník Pavel Král z Velitelství vzdušných sil.

Záchranná operace vyžaduje vzájemnou spolupráci mnoha odborníků a účastní se jí množství letecké techniky z obou bojových výše uvedených základen. Nejprve bylo nutné zajistit bezpečnost vzdušného prostoru. K vybojování vzdušné nadvlády byly určeny letouny JAS-39 Gripen. V průběhu vyzvednutí pilota prováděly bitevníky L-159 vzdušené operace zaměřené na přímou leteckou podporu záchranného týmu a uskutečňovaly manévrový souboj proti nepřátelskému vrtulníku. Záchranný tým, který představovala průzkumná skupina ze 72. mechanizovaného praporu Přáslavice, letěl ve dvojici vrtulníků Mi-171. Ty byly chráněny a podporovány bitevníkem Mi-24/35. Nechyběl ani bezpilotní prostředek Scan Eagle, který vše online monitoroval z místa operace na místa velení a umožnil velitelům pružně reagovat na vývoj situace.

„Důležité pro nás bylo nejen ověřit schopnosti posádek letadel při plánování a realizaci takto složité mise, ale také prověřit personál na místech velení v dovednostech, které vyžaduje moderní vedení vzdušných bojových a záchranných operací,“ řekl plukovník Král.

Fotogalerie