Dvě letecké nehody. Naštěstí byly simulované!

Dvě letecké nehody nedaleko náměšťské základny. Naštěstí byly simulované!

Scéna, při které běhá mráz po těle. Hořící trosky vojenského letounu L-39ZA, z nichž se valí hustý černý dým jsou rozmetány po širokém okolí. K tomu se přidávají ohlušující exploze, pravděpodobně kanónové munice. Pohled na kokpit je sice úděsný, avšak skutečnost, že se v něm nikdo nenachází je slibný. Dává naději, že jsou oba piloti naživu…

Taktické cvičení složek integrovaného záchranného systému v součinnosti s vyčleněnými silami a prostředky Armády České republiky začíná nahlášením letecké nehody na operační středisko Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina. Odtud se aktivují jednotky, které neprodleně vyjíždějí k simulované havárii letounu L-39ZA z výzbroje 22. základny letectva Sedlec, Vícenice u Náměště nad Oslavou. U „devětatřicítky“ došlo krátce před přistáním k technické závadě na motoru AI-25TL, která zapříčila jeho vysazení. Následně se oba piloti ze stroje katapultovali.

Po šestnácti minutách od vyhlášení signálu „Záchrana“ přijíždí na místo události vojenská hasičská jednotka z náměšťské základny. Její velitel provede rychlý průzkum a poté nařídí nasazení proudů k hašení trosek letadla. O chvíli později jsou v prostoru havárie hasiči ze stanic Třebíč, Náměšť nad Oslavou a Hrotovice, jakož i vozidla zdravotnické záchranné služby Kraje Vysočina a Posádkového zdravotnického zařízení Vícenice. Samozřejmě, že zde nechybějí ani příslušníci Policie ČR a Vojenské policie.

Nejzávažnějším úkolem pro všechny záchranáře je vyhledání obou pilotů. To se záhy podaří. První z nich je nalezen ve větvích stromu zhruba v šestimetrové výšce. Také toho druhého objeví viset s padákem na stromě. Lezecká skupina je spouští pomocí speciálního vybavení na zem a předá zdravotnickému personálu. Naštěstí ani jeden z nich neutrpěl vážná zranění. Velitel zásahu provádí závěrečný průzkum místa zásahu a lokalitu předává policistům.

Neuplyne ani půlhodina a cvičící jednotky jsou pověřeny dalším úkolem. Protentokrát vyproštěním a záchrannou posádky bitevního vrtulníku Mi-24/35 se dvěma předsunutými leteckými návodčími na palubě po simulovaném takzvaném tvrdém přistání stroje v terénu. To bylo zapříčiněno prudkým poryvem větru, přičemž poklesla účinnost hlavního rotoru v klíčové fázi přistání. I tentokrát prokázali zasahující záchranáři svoji profesní zdatnost. Ve stanovém limitu vyprostili zraněné a předali je k ošetření zdravotnické záchranné službě. Tím nejenže splnili úkoly taktického cvičení, ale především si v reálné situaci ověřili postupy a taktiku při případném společném zásahu na aliančním cvičení Ramstein Rover 2013.

Exkluzivní reportáž o simulovaných haváriích letounu L-39ZA a vrtulníku Mi-24/35, jakož i záchranných pracích složek IZS a AČR si můžete přečíst v zářijovém čísle resortního časopisu A report.

Autor: Pavel Lang

Foto: Jan Kouba

Fotogalerie