Nový pomocník na úklid sněhu

img_7879.jpg
  • 21.10.2020
  • Jindřiška Budiková

Na začátku října převzala skupina letištního zabezpečení 22. základny vrtulníkového letectva zbrusu novou sněhovou frézu SUPRA 4002 na odklízení sněhových bariér na letištní ploše. Stroj nahradí již padesát let starou sněhovou frézu značky ZIL, která ovšem nepopiratelně vykonala obrovský kus práce. V letech 2000 a 2002 byla dokonce použita jako záchranný prostředek při sněhové kalamitě v okrese Třebíč, kdy dokázala zpřístupnit sněhem odříznuté vesnice. Naštěstí jeden „dříč“ značky ZIL zůstává a vytvoří s novou SUPROU dvojici.

Sněhová fréza SUPRA 4002 dovede v případě nenadálé sněhové nadílky odfrézovat až 3 500 tuny sněhu za hodinu, její maximální přepravní rychlost je do 50 km/h a maximální pracovní rychlost v terénu je do 40 km/h. Samotnou kabinu lze vyzvednout až do výše 70 cm tak, aby obsluha měla přehled o směru odhazovaného sněhu, přičemž vzdálenost odhozu sněhu může být až 40 metrů. Sněhová fréza je schopná odklízet, jak čerstvě napadaný sníh, tak sníh zmrzlý v bariérách. V případě zmrazků ve sněhové bariéře zafungují šneky, které zmrazky nahlodají, rozmělní, posunou do sněhometu a ten je vyhodí na určenou plochu. Sněhová fréza je vybavena možností elektrického předehřevu a je tím pádem okamžitě připravena vyrazit na úklid sněhu. Samozřejmostí je vyhřívání čelního skla, bočních skel, zrcátek a stroj taktéž plně odpovídá ekologickým normám. „ V porovnání se starým strojem je tento letištní nováček mnohem výkonnější, méně nákladný a pro obsluhu představuje nesrovnatelný komfort v řízení a manipulaci“, pochvaluje si novu mašinu správce letiště Luděk Michna.

Součástí zprovoznění této frézy je také výcvik v obsluze, kterého se účastní určení příslušníci letištního zabezpečení pod vedením instruktorů z VeV VA Vyškov. „Jedinečností tohoto zařízení je tzv. zlamovací řízení, což v praxi znamená, že kola se při provozu nenatáčejí, ale naopak stojí v přímém směru. Uprostřed stroje je zasazen hydraulický kloub, který slouží k otáčení a umožňuje tak jednoduchou manipulaci všemi směry“, vysvětlil instruktor z VeV VA Vyškov praporčík Aleš Revay.

Fotogalerie