Home page > Aktuality > Uplynulo půl století od tragické nehody podplukovníka Františka Maxy

Uplynulo půl století od tragické nehody podplukovníka Františka Maxy

Ve středu 20. listopadu 2019 uplynulo přesně půl století od letecké nehody příslušníka 20. stíhacího bombardovacího leteckého pluku Náměšť podplukovníka Františka Maxy, která navždy změnila pohled na letecký výcvik. Zavzpomínat na něj přijeli na místo tragédie poblíž střelnice Malacky kromě rodiny Františka Maxy také současní a bývalí příslušníci 22. základny vrtulníkového letectva Náměšť nad Oslavou.

U pomníku v Malackách se za podpory velitele slovenských vzdušných sil generálmajora Lubomíra Svobody a jeho dvou předchůdců, velitele Dopravního křídla Kuchyňa plukovníka Petra Prokopa, bývalého velitele českých vzdušných sil brigádního generála Jana Vachka a dalších hostů uskutečnila vzpomínková akce. Na počest podplukovníka Maxy symbolicky přelétly letouny L-39 z letecké základny Sliač. Tato akce je důkazem vzájemného respektu a hluboké spolupráce mezi českými a slovenskými vojáky, kteří se na 22. základně vrtulníkového letectva pravidelně účastní vojenských cvičení.

 

Poznámka:

Dne 20. listopadu 1969 došlo při leteckém výcviku na letecké střelnici Malacky k letecké katastrofě. Jednalo se o první leteckou nehodu na letounu Su-7 u 20. stíhacího bombardovacího leteckého pluku. Pilot major František Maxa provedl z neznámých důvodů katapultáž, která nebyla zcela úspěšná. Co bylo hlavní příčinnou pádu letounu se díky masivnímu poškození letounu nepodařilo objasnit. Bylo však prokázáno, že vliv na katastrofu neměla změna zdravotního stavu pilota. Ten byl až do katapultáže zdravotně v pořádku a ani se nedopustil chyby v pilotáži. Vyšetřování letecké nehody sledovalo několik příčin. Prošetřovala se jednak možnost roztržení hlavně kanonu, nicméně existovala i možnost zásahu odraženou střelou LF-30. S největší pravděpodobností však za katastrofou stála technická závada, výrobní vada diferenciálního mechanismu ovládání stabilizátoru, která značně omezila výchylku řídicí páky. Zraněný pilot Maxa však mohl pravděpodobně přežít, kdyby pátrání po něm nebylo předčasně ukončeno. Z této tragické události vyplynula nová bezpečnostní opatření, aby se již nikdy nemusela tato chyba opakovat. Byl vybudován pátrací a záchranný systém pro pátrání po pilotech. Byla přijata zásada: dokud není pilot nalezen, nesmí být pátrání přerušeno.

 

Fotogalerie

Nahoru