Vrtulník má na záchranu jen sekundy, přesto je nenahraditelným pomocníkem

paka_cyklickeho_rizeni_mi-24_npor._tomas_chlebecek_-_kopie.jpg
  • 22.4.2021
  • Jindřiška Budiková

Letoun a vrtulník. Který stroj je snadnější pilotovat? Který létající aparát je pro vás atraktivnější a který myslíte, že je bezpečnější? Obrovskou výhodou vrtulníku je, že v podstatě nepotřebuje žádné letiště nebo dráhu a když si pilot usmyslí, může vzletět třeba od vlastního domu. Navíc umí během letu zastavit na místě a takzvaně viset.

Na první pohled by se mohlo zdát, že pilotáž vrtulníku a křídlatého letadla je stejná a pilot může přeskakovat z jednoho stroje na druhý. Opak je pravdou. „Jako pilot křídlatých letadel i vrtulníků mohu porovnávat a dalo by se říct, že během běžného dopředného letu, tedy letu z místa A do místa B je rozdíl téměř zanedbatelný. Všechny ostatní fáze letu, i názvy ovládacích prvků, už jsou naprosto rozdílné“, vysvětlil major B. S., pilot navigátor z 22. základny vrtulníkového letectva.

Vis je unikátní schopností vrtulníku

V letounu je řídicí páka, ve vrtulníku najdete to samé, ale nazývá se cyklika. Ve vrtulníku jsou na rozdíl od letounu 3 řídící prvky – cyklika, kolektiv a nožní pedály směrového řízení. A právě jemná a precizní souhra těchto tří prvků dokáže zajistit bezpečný vzlet, let a v neposlední řadě i přistání.

Největším rozdílem je ale fakt, že vrtulník dokáže letět s nulovou dopřednou rychlostí, takzvaně viset. To letoun nedokáže. Vis je unikátní schopnost vrtulníku, která umožňuje jednoduše řečeno tvrdou práci v malých výškách. Pak není divu, že například novou lanovku na Sněžku v roce 2013 osadil právě vrtulník.

„A příznačně je během visu způsob řízení vrtulníku od letadla s pevným křídlem nejvíce odlišný. Jak klasické letadlo, tak vrtulník drží ve vzduchu vztlak. Klasický letoun pohání dopředu motor s vrtulí a pevné křídlo pak vytváří potřebný vztlak – sílu, díky níž létáme“, popsal major B.S.. „U vrtulníku vytváří vztlak přímo rotující listy, které jsou poháněny od motorů. Pohyb dopředu, ba i do stran a dozadu, umožňuje složitý systém naklápění tahu tohoto nosného rotoru“, dodal.

A k čemu pak slouží ta vrtulka vzadu? Ta slouží k citlivému vyrovnávání reakční síly nosného rotoru skrze pilotovy pedály. Pilot tak dokáže rozhodovat o směru natočení vrtulníku během visení a zatáčet při běžném letu. 

Rozdílnost výšek a vliv počasí

Vrtulník je na rozdíl od ostatních létajících aparátů takříkajíc spjat s přízemním prostředím. Obvykle létá nízko. Pokud už letí ve velkých výškách, je to jen proto, že provádí speciální práce, třeba vysazuje parašutisty, nebo provádí hladinové transportní lety na velké vzdálenosti a eliminuje tak špatné počasí na trati letu – vrcholky hor zakryté v oblačnosti či mlhou zalitá údolí.

I počasí je velkým hráčem a umí pilotům přeskládat celý program. Existují letecké předpisy, které popisují meteorologická minima, tedy přípustné hodnoty dohlednosti, větru, teploty a spodní základny oblačnosti i nebezpečné meteorologické jevy, za kterých je let zakázán. V takových situacích se mluví o neletovém počasí a prostě se neletí a čeká se, až se počasí umoudří.

Konstrukční odlišnost vrtulníků a letounů

Platí, že vrtulníky jsou konstrukčně složitější než letouny a tudíž je u nich statisticky vyšší míra možné technické poruchy. Vždy platí, něco za něco. Za schopnost visení platí vrtulníky také svojí složitostí, velmi náročnými technologiemi a vyšší cenou. Ve skutečnosti je ale celé letecké odvětví pod takovým drobnohledem, že technicky vzato není létání s vrtulníkem o nic nebezpečnější, než s letadlem s pevnými křídly.

Létat vrtulníkem není zdaleka tak jednoduché jako pilotovat letadlo. S nadsázkou lze říci, že pilotovat vrtulník je taková vyšší dívčí. Zatímco v letounu vám stačí k ovládání pouze ruce, k řízení vrtulníku budete potřebovat i nohy. Vrtulník je velmi složitý stroj, který vyžaduje od pilota sladění intelektuálních schopností s činnostmi těla.

Minuty vs. sekundy pro záchranu

I v případě náhlého selhání přístrojů nebo lidského faktoru se možnosti na záchranu posádky vrtulníku a letounu výrazně liší. Letoun je schopen doplachtit stovky metrů a pilot má cenné minuty na rozhodování jak se situací naložit. A mnohdy se pilotům letadel podaří odvrátit katastrofu a nedojde k úmrtí osob. Vrtulník nezná slitování a kvůli malé výšce se v podstatě během několika málo vteřin zřítí na zem. Povětšinou následky havárie bývají fatální a neobejdou se bez obětí na životech.

Často se říká, že řídit vrtulník může jen „pilot“, zatímco letadlo pilotují lidé.

  • Vojenské vrtulníky již téměř osmdesát let brázdí vzdušné nebe nad naší republikou. Zapojují se do každodenní letecké záchranné služby, do urgentních transportů ve prospěch zdravotnických transplantačních center i do pomoci při živelných pohromách. Jsou důležitou součástí Integrovaného záchranného systému.                                                                                                                                 
paka_cyklickeho_rizeni_mi-24_npor._tomas_chlebecek_-_kopie.jpg

                                                                                                                             

Fotogalerie