TRANSPORTNÍ VRTULNÍK Mil Mi-171Š
je nejmodernější verzí vrtulníku Mi-8/17, která byla sestrojena v polovině 90. let. Stroj vyrábí Ulanudský letecký závod, ležící poblíž Bajkalského jezera.
Vrtulník Mi-171 je opatřen dvěma výkonnými motory TV3-117VM s vylepšenými charakteristikami při provozu ve velkých výškách nebo v prostředí s vysokou teplotou vzduchu.
V nově řešené zádi se nachází hydraulicky sklopná nájezdová rampa, která umožňuje rychleji i bezpečněji nakládat nebo vykládat materiál než původní nájezdové můstky.
Přístup do nákladové kabiny zlepšují rozšířené dveře na pravém boku. Dále zde mohou být instalovány dva palubní jeřáby, umožňující snadnější manipulaci s nákladem. Stroj má moderní přístrojové vybavení, zařízení pro systém nočního vidění, odpovídač civilního identifikačního systému, 4 vnější závěsníky s možností nést přídavné palivové nádrže, pancéřování pilotní kabiny i důležitých agregátů. Kromě toho může být vybaven celou škálou dalšího moderního vybavení. Ta umožňují, aby fungoval nejen při klasické přepravě nákladů nebo vojáků, ale i při aeromobilních operacích na bojišti.
Na požadavek AČR byla provedena modernizace vrtulníku před vysláním do mise v Afghánistánu, používá se označení modernizovaný vrtulník Mi-171Š někdy i Mi-171ŠM.
Výbava Mi-171Š:
- Motory TV3-117VM
- Zadní hydraulicky sklopná nájezdová plošina u 7 ks, zbylé vrtulníky mají dvoukřídlá zadní vrata
- Rozšířené pravé dveře nákladového prostoru
- Palubní jeřáb u pravých bočních dveří SLG-300 s nosností 300 kg, přičemž u levých bočních dveří zůstává běžný jeřáb LPG-150M s nosností 150 kg
- Tlumič vibrací hlavy nosného rotoru (snižuje vibrace celého vrtulníku především při startu a přistání)
- Systém ochlazování výstupních plynů z motorů (tzv. EVU)
- Pomocná energetická jednotka SAFÍR české výroby
- Vnější boční závěsníky pro 4 přídavné palivové nádrže
- Snímatelné pancéřování částí pilotní kabiny a pevné pancéřování vybraných prvků motorů a hlavního reduktoru
- Úpravy kabiny a vnějších světel pro použití systému nočního vidění včetně vlastních oktovizorů (brýlí nočního vidění, NVG)
- Odpovídač civilního identifikačního systému (SSR), který umožňuje lety nad územím ČR bez omezení
- Nové prvky signalizace, ovládání, pilotáže a záznamu letových parametrů
- Lafetace pro kulomety ráže 7,62 mm v prostoru obou dveří nákladové kabiny
Základní vybavení modernizovaných vrtulníků Mi-171ŠM:
- Stabilizovaná plošina s optoelektronickým systémem nočního vidění FLIR
- Systém pohyblivé mapy
- Letecká radiostanice (TALON)
- TACSAT - satelitní radiokomunikace
- NATO standardní palubní odpovídač
- Radionavigační systém (VOR, LOC, GS, MKR)
- Navigační počítač FMS (Flight Management System)
- Havarijní radiomaják
- Povětrnostní radiolokátor
- Vnější podtrupový závěs s nosností 4000 kg
- Vyhledávací světlomet s infračerveným filtrem (SX-16)
- Družicový navigační systém GPS
- Kamufláž dle standardů AČR a NATO
- Klimatizace kabiny
- Systém plánování a bojové podpory
- Multifunkční displeje
Vrtulníky vyčleněné pro Integrovaný záchranný systém ČR:
- Radiostanice pro integrovaný záchranný systém (MATRA)
- Sanitní vybavení (nosítka)