TRANSPORTNÍ VRTULNÍK Mil Mi-171Š

je nejmodernější verzí vrtulníku Mi-8/17, která byla sestrojena v polovině 90. let. Stroj vyrábí Ulanudský letecký závod, ležící poblíž Bajkalského jezera.

Vrtulník Mi-171 je opatřen dvěma výkonnými motory TV3-117VM s vylepšenými charakteristikami při provozu ve velkých výškách nebo v prostředí s vysokou teplotou vzduchu.

V nově řešené zádi se nachází hydraulicky sklopná nájezdová rampa, která umožňuje rychleji i bezpečněji nakládat nebo vykládat materiál než původní nájezdové můstky.

Přístup do nákladové kabiny zlepšují rozšířené dveře na pravém boku. Dále zde mohou být instalovány dva palubní jeřáby, umožňující snadnější manipulaci s nákladem. Stroj má moderní přístrojové vybavení, zařízení pro systém nočního vidění, odpovídač civilního identifikačního systému, 4 vnější závěsníky s možností nést přídavné palivové nádrže, pancéřování pilotní kabiny i důležitých agregátů. Kromě toho může být vybaven celou škálou dalšího moderního vybavení. Ta umožňují, aby fungoval nejen při klasické přepravě nákladů nebo vojáků, ale i při aeromobilních operacích na bojišti.

Na požadavek AČR byla provedena modernizace vrtulníku před vysláním do mise v Afghánistánu, používá se označení modernizovaný vrtulník Mi-171Š někdy i Mi-171ŠM.

Výbava Mi-171Š:

  • Motory TV3-117VM
  • Zadní hydraulicky sklopná nájezdová plošina u 7 ks, zbylé vrtulníky mají dvoukřídlá zadní vrata
  • Rozšířené pravé dveře nákladového prostoru
  • Palubní jeřáb u pravých bočních dveří SLG-300 s nosností 300 kg, přičemž u levých bočních dveří zůstává běžný jeřáb LPG-150M s nosností 150 kg
  • Tlumič vibrací hlavy nosného rotoru (snižuje vibrace celého vrtulníku především při startu a přistání)
  • Systém ochlazování výstupních plynů z motorů (tzv. EVU)
  • Pomocná energetická jednotka SAFÍR české výroby
  • Vnější boční závěsníky pro 4 přídavné palivové nádrže
  • Snímatelné pancéřování částí pilotní kabiny a pevné pancéřování vybraných prvků motorů a hlavního reduktoru
  • Úpravy kabiny a vnějších světel pro použití systému nočního vidění včetně vlastních oktovizorů (brýlí nočního vidění, NVG)
  • Odpovídač civilního identifikačního systému (SSR), který umožňuje lety nad územím ČR bez omezení
  • Nové prvky signalizace, ovládání, pilotáže a záznamu letových parametrů
  • Lafetace pro kulomety ráže 7,62 mm v prostoru obou dveří nákladové kabiny

Základní vybavení modernizovaných vrtulníků Mi-171ŠM:

  • Stabilizovaná plošina s optoelektronickým systémem nočního vidění FLIR
  • Systém pohyblivé mapy
  • Letecká radiostanice (TALON)
  • TACSAT - satelitní radiokomunikace
  • NATO standardní palubní odpovídač
  • Radionavigační systém (VOR, LOC, GS, MKR)
  • Navigační počítač FMS (Flight Management System)
  • Havarijní radiomaják
  • Povětrnostní radiolokátor
  • Vnější podtrupový závěs s nosností 4000 kg
  • Vyhledávací světlomet s infračerveným filtrem (SX-16)
  • Družicový navigační systém GPS
  • Kamufláž dle standardů AČR a NATO
  • Klimatizace kabiny
  • Systém plánování a bojové podpory
  • Multifunkční displeje

Vrtulníky vyčleněné pro Integrovaný záchranný systém ČR:

  • Radiostanice pro integrovaný záchranný systém (MATRA)
  • Sanitní vybavení (nosítka)

Mi-171Š