Americkému letounu F-16 selhal brzdící systém

5_50.jpg
  • 30.8.2018
  • Zuzana Špačková

Rutinní výcviková mise. Pilot stíhacího letounu F-16 Fighting Falcon stoupá do nebe, když najednou zjistí, že je něco špatně. Řídící věž oznámí, že se letoun připravuje na nouzové přistání. V této fázi nejde o zkušenosti pilota. Aktivuje se záchytný lanový systém BAK 12. I toto je součástí příprav na mezinárodní cvičení Ample Strike 2018.

BAK-12 je letecký záchytný lanový systém, který je nainstalován na každém konci vzletové a přistávací dráhy a má obousměrnou funkci záchytu. Jedná se o výrobek americké firmy ESCO ( Engineered Arresting Systém Corporation) a je určen pro bezpečné zachycení a zastavení letounů vybavených přistávacím hákem při nezdařilém vzletu nebo přistání.

Ve středu v odpoledních hodinách probíhala na náměšťském letišti zkouška záchranného systému letounem F-16 Fighting Falcon. Standardně se zkouška provádí na vyžádání provozovatele systému nebo jako tomu bylo v tomto případě na vyžádání cvičícího. Důvodem zkoušky je ověření funkčnosti zařízení před zahájením cvičení.

„Šlo o simulaci záchrany letounu, u kterého došlo k selhání brzdných systémů. Letoun nešlo zastavit klasickým způsobem, takže použil záchranný lanový systém. Celá záchranná akce podléhá řídícímu letového provozu, který zároveň povolává letištní hasící jednotku.“ popsal průběh záchrany velitel družstva letištního zabezpečení rotný Petr Klusák.

Aktivace záchytného zařízení je takzvaně na vyžádání, není nepřetržitě v provozu. Pro cvičení Ample Strike vyžádala aktivaci záchytného zařízení americká strana. „Tříčlenný obslužný tým bude na stanovišti letištního zabezpečení připraven zasáhnout po celou dobu letové akce, kdy budou létat letouny, které používají k záchytu hák. Jedná se o letouny F-16 a Tornáda.“ doplňuje Klusák.

Z bezpečnostních důvodů je směna umístěna do takové vzdálenosti od zařízení, aby v případě nouzového přistání letounu nedošlo ke zranění z odpadávajících částí letounu. Po případném záchytu pak směna provede zpětné navinutí a přípravu na další záchyt. 

Vrtulníková základna v minulosti používala záchytného zařízení v průběhu cvičení Ample Strike nebo v rámci hotovosti při podobných cvičeních v České republice nebo v blízkosti České republiky pro letouny se záchytným hákem. K ostrému zachycení v Náměšti došlo naposledy v roce 2010, kdy v průběhu cvičení pilotu letounu selhaly klasické brzdící systémy a použil právě záchytný lanový systém.

Letecký záchytný systém na námešťském letišti prošel na přelomu loňského a letošního roku generální opravou, kde došlo zejména k modernizaci zařízení. Ta se uskutečnila po deseti letech provozu tohoto záchytného systému.

Od roku 1937 se využívají prostředky pro řízené zpomalení vojenských stíhacích letounů po celém světě. V současné době existuje více než pět tisíc systémů v osmi desítkách zemí. Tyto systémy byly zodpovědné za více než 125 tisíc úspěšných zachycení.

TAKTICKO-TECHNICKÁ DATA
- Maximální rychlost letounu při záchytu 352 km/h
- Hmotnost zachyceného letounu max. 40 000 kg
- Směr záchytu oběma směry
- Výška lana nad VPD min. 50 mm
- Průměr záchytného lana 31,75 mm

Hmotnost brzdy 2780 kg

foto:čet Jan Hlaváč

Fotogalerie