- 1.9.2017
Hlavním úkolem mezinárodního cvičení Ample Strike 2017 je výcvik předsunutých leteckých návodčích. Tito specialisté ve své profesi jsou velice ceněni, Armáda České republika disponuje zhruba 30 vojáky, kteří se pravidelně účastní zahraničních operací.
Pro společný výcvik leteckých návodčích, pozemních jednotek a pilotů je samozřejmě nutné letové úsilí. V půlce cvičení bylo již realizováno více než 200 letů, piloti členských států NATO strávili ve vzduchu více jak 320 hodin. „Je samozřejmostí, že hostitelská země musí ve prospěch cvičení vynaložit maximální úsilí,“ vysvětluje řídící cvičení plukovník Zdeněk Bauer. Skoro polovinu všech dosavadních letů tak realizovali čeští piloti letounů L-39 Albatros, L-159 ALCA, JAS-39 Gripen a vrtulníků Mi-24/35 a Mi-171Š.
„Naším primárním úkolem je přímá letecká podpora vlastních pozemních jednotek a bez nutného výcviku bychom na tento úkol nebyli připraveni,“ vysvětluje kapitán Pavel Linhart, pilot bitevníku L-159 ALCA. „Opakovaně v rámci cvičení Ample Strike připravujeme komplexní scénáře inspirované skutečnými situacemi ze zahraničních operací a dle standardů NATO,“ doplňuje plukovník Bauer. Piloti tak během svých misí překonávají protivzdušnou obranu nebo doplňují palivo ve vzduchu.
Piloti gripenů tankují palivo ve vzduchu
„Výcvikem v doplňování paliva ve vzduchu procházíme již několik let. Podmínky kvalifikace se však musí neustále obnovovat každých šest měsíců. Během letošního cvičení Ample Strike jsme se spojili s americkým tankerem KC-135 již 46 krát, 28 spojení bylo cvičných, v 18 případech došlo ke skutečnému přečerpání paliva,“ upřesňuje major Tomáš Merta, inspektor 21. základny a pilot letounu JAS-39 Gripen. Do konce letošního roku by 21. základna taktického letectva Čáslav chtěla mít vyškoleno k tankování paliva ve vzduchu všech 20 pilotů letounu gripen.
Ze základny v anglickém Fairfordu se do cvičení zapojují bombardéry
Dvojice amerických nadzvukových bombardérů B-1 Lancer a jeden strategický bombardér B-52 se do cvičení zapojují z anglické letecké základny Fairford. Během letů mají také možnost využít tanker KC-135 k doplnění paliva, ve spolupráci s leteckými návodčími operují ve vyhrazených prostorech. „Let z anglické základny do České republiky trvá více jak 2 hodiny, piloti bombardérů provedli 24 cvičných navedení na cíl a to z výšky 6-7 km,“ prozrazuje podplukovník „Dumo“, pilot a zároveň instruktor strategického bombardéru B-52.
Autor: kapitán Tomáš Maruščák, tiskové středisko cvičení Ample Strike