Čeští vrtulníkáři opět létají nad francouzskými Pyrenejemi – Mountain Flight 2015

02.jpg
  • 17.6.2015
  • Jana Skřivánková

Právě v těchto dnech trénují příslušníci leteckého personálu z náměšťské a kbelské základny ve francouzských Pyrenejích létání ve vysokohorském terénu. Třítýdenní nácvik operačních a taktických postupů používaných v zahraničních misích, zejména v Afghánistánu, nese již několik let stejný název „Mountain Flight“.

Cvičení ve francouzském výcvikovém středisku Centre de vol en Montagne v Sainte Léocadie nedaleko Saillagouse podporovaly od 8. do 17. června tři náměšťské dopravní vrtulníky Mi-171š. Ve středu 17. června se tyto vrtulníky s posádkami vrátily zpět na domovskou základnu a došlo ke střídání osádek i letecké techniky. Od středy působí na letecké základně Saillagouse pouze jeden vrtulník Mi-171š a dva bitevní vrtulníky Mi-24/35 z Náměště, posílené o jeden dopravní vrtulník Mi-17 z kbelské základny.

Cvičení Mountain Flight nabízí posádkám vrtulníků možnost osvojit si potřebné návyky pro létání v náročném prostředí, které území České republiky neumožňuje. České hory nedosahují potřebných nadmořských výšek a vrcholky hor jsou navíc součástí chráněných krajinných oblastí. Vrtulníkáři si však tyto návyky osvojit a udržet potřebují, zejména pro jejich nasazení v operačních misích v Afghánistánu, který je taktéž tvořen hornatou krajinou.

Hlavními specifiky létání ve vysokých nadmořských výškách jsou řídký vzduch, horské vzdušné proudy, výkyvy teplot, nedostatek vhodných ploch pro přistání, nebezpečné povětrnostní jevy, které ovlivňují rozhodování pilota při provádění přistávacích manévrů a celkový průběh a bezpečnost letu. „Cílem letošního výcviku je přípravu létajícího personálu do NRF 2016 (NATO Response Force – síly reakce NATO),“ říká velitel první skupiny ve Francii podplukovník Karel Krejčiřík. Létá se výcvik jednotlivce, přistání a vzlety ve výšce od 2200 do 2900 m.n. „Jsme rádi, že máme možnost tady cvičit. Výhoda tohoto střediska spočívá v jeho umístění, kdy do 10 minut od vzletu jsme v horách a neztrácíme čas na dlouhých přeletech,“ dodává podplukovník Karel Krejčiřík.

Počasí první skupině moc nepřálo, zejména z důvodu bouřek v odpoledních a  nočních hodinách a tak byly po tuto dobu omezeny lety s přístroji nočního vidění, ale i přesto je výcvik velmi intenzivní a pilotům dává spoustu zkušeností. Druhá skupina bude ve výcviku pokračovat do 26. června, kdy se uskuteční přelet letecké techniky na domovské základny.

Foto: účastníci cvičení

Fotogalerie