Náměšťští vojenští hasiči zachraňují nejen při leteckých nehodách, umí rozporcovat i auto

hasicska_cisterna_na_letisti_namest-zmensena.jpg
  • 31.3.2022
  • Jindřiška Budiková

Letištní hasiči jsou těmi prvními, kdo zachraňují lidské životy při letecké havárii. Stejně tak ale musí umět pomoci i při dopravní nehodě.  Právě proto cvičili postupy a taktiky při vyprošťování osob z vozidel příslušníci hasičských jednotek v Budislavi.

Vojenští hasiči z různých jednotek napříč armádou absolvovali minulý týden kurz, který byl zaměřen na práci, taktiku a bezpečnost při zásahu s vyprošťovacím zařízením. Cvičili i postupy při zvedání a stabilizaci těžkých břemen a v neposlední řadě i poskytnutí neodkladné první pomoci vyprošťovaným osobám. Alfou a omegou tréninku byla výměna zkušeností a dovedností mezi jednotlivými vojenskými hasičskými jednotkami.

Zásahy nejen na letišti, ale i v rámci IZS

Letištní hasičské jednotky jsou nepřetržitě připraveny zasáhnout v případě letecké havárie nebo incidentu, a to nejenom na letišti, ale i v jeho blízkém okolí. „Vojáci musí být schopni adekvátně reagovat na vzniklou situaci, dojet k místu nehody v nastavených časových limitech, znát jednotlivé typy letadel i postupy při vyprošťování. Navíc musí umět zajistit třeba vystřelovací systémy sedaček nebo i munici, pokud je letadlo vyzbrojeno,“ vysvětlil jejich primární úkoly kapitán Tomáš Doležal, velitel náměšťské hasičské jednotky.

Vojenští hasiči ale mohou být nasazeni i v rámci Integrovaného záchranného systému (IZS) a zasahovat při jiných událostech. Proto je potřeba, aby byli pravidelně školeni i ve vyprošťování a záchraně osob z havarovaných vozidel.

Čas, rychlost a bezpečnost

Včasný zásah zajišťuje rychlý přenos informací. Například náměšťská jednotka je obdrží v případě havárie v civilním sektoru z KOPIS kraje Vysočina (Krajské operační a informační středisko) nebo od řídícího letového provozu, pokud se jedná o incident na letišti.

„Při zásahu nejprve musíme zajistit bezpečnost vlastních lidí. Největší hasičskou cisternu proto hned umístíme do tzv. nárazníkového postavení tak, aby do nás nevrazilo nějaké další přijíždějící vozidlo a rozmístíme kužely,“ popisuje nadrotmistr Martin Mejzlík, velitel směny.

Při požáru vozidla se nejprve hasí, následuje stabilizace vozu pomocí klínů a příprava vyprošťovacího zařízení. To je složené z různých hydraulických nástrojů, které hasiči používají buď pro stříhání nebo rozpínání kovových zdeformovaných částí havarovaného auta, aby se dostali ke zraněným pasažérům. Také je nutné odpojit autobaterii, bez toho není možné bezpečně přistoupit k vozidlu.

Hasič musí být i zdravotník

Všichni hasiči jsou také pravidelně školeni v oblasti poskytování neodkladné zdravotnické péče. Díky tomu umí před příjezdem záchranářů poskytnout zraněným tzv. předlékařskou první pomoc.

„Není nutné vyprostit člověka okamžitě, pokud bezprostředně nehrozí jeho uhoření, stačí jej stabilizovat nebo třeba nasadit krční límec. Snažíme se vyvarovat sekundárnímu zranění, které bychom při špatné manipulaci mohli zraněnému způsobit,“ objasnil nadrotmistr Mejzlík.  

Hasičům z náměšťské základny pomáhá i termokamera, kterou disponují. Ta jim v noci i ve dne umožňuje na základě tepelné stopy dohledat osoby, které se vzdálily z místa nehody, např. kvůli vlivu šoku.

Fotogalerie