Stratotanker KC-135 může doplnit palivo letounům ve vzduchu kdekoliv na světě

20210910114551_img_6589.jpg
  • 10.9.2021
  • Jindřiška Budiková

Přestože už má na hrbu téměř půl století služby, je schopen letět rychlostí až 0,8 Mach a v maximální výšce 15 tisíc metrů. Boeing KC -135 je vzdušný prostředek americké armády.  Primárně poskytuje palivo za letu a tím prodlužuje dobu působení letadel ve vzduchu. Svoji důležitou roli hraje i v současné době na mezinárodním cvičení Ample Strike.

Konkrétním příkladem je účast stíhaček F-15, které do České republiky v rámci cvičení přilétají ze základny RAF Lakenheath ve Velké Británii. „Celou trasu by nezvládly bez dotankování. Poprvé jsou doplněny nad Německem jiným KC-135, pak tankují u nás ve vzdušném prostoru nad Českými Budějovicemi, aby mohly plnit úkoly letecké podpory a nakonec ještě jednou před odletem na domovskou základnu za kanál,“ popsal celý proces pilot KC-135 major Tyler Sandberg ze 155. křídla doplňování paliva za letu Národní texaské gardy USA. Právě na této situaci ukazuje efektivnost celé akce – je to jednodušší a ušetří se spousta času.

Stratotanker má celosvětový dosah, je schopen natankovat stíhací letouny, dopravní letadla nebo i létající střediska velení a řízení tzv. AWACS. Je vybaven 10 nádržemi na palivo, ve kterých uveze přes 90 tun a ve vzduchu vydrží až 18 hodin. Dokáže využívat dva systémy doplňování paliva  - ráhnový tankovací systém (flying boom) nebo hadicový tankovací systém (probe and drogue – hadice a koš). „ Ráhnový tankovací systém umožňuje mnohem vyšší rychlost přečerpání paliva.  Hadicový tankovací systém bývá využíván pro svou jednodušší konstrukci a vlastnosti i u vrtulníků a bývá součástí různých rozšiřujících sad pro další typy letadel,“ vysvětluje Sandberg.

Všechny metody doplňování paliva ve vzduchu vyžadují velkou přesnost každého pilota: „My doplňujeme metodou tzv. košů. Musíte být hodně precizní a opatrní. Je důležité si uvědomit, že letoun se pohybuje rychlostí přes 500 km/h a hrana koše tankeru je v okamžiku spojení přibližně 20 až 30 cm od kabiny,“ říká jeden z pilotů gripenu z letecké základny v Čáslavy. Nejnižší rychlost, kterou může KC-135 při tankování letět, je 370 km/h. Běžně doplňují v letové hladině 6 až 9 kilometrů.

Vojenský letoun Boeing KC-135 kromě doplňování paliva jiných letounů může sloužit i k přepravě cestujících a nákladu. Ve službách americké armády slouží už od roku 1957 a během let byl průběžně modernizován. „V současné době má mnohem silnější motory, díky kterým může nést mnohem těžší náklad než původní letadla. Velkými změnami prošlo i vybavení kokpitu, kde se inovovala hlavně avionika (souhrný název pro elektrické a elektronické přístroje). Zmodernizovala se také oblast komunikačních systémů nebo  autopilot,“ přibližuje postupné vylepšování převážně vnitřního vybavení Boeingu podplukovník Michael „Hank“ Piening ze 155. křídla doplňování paliva za letu.

Americký Stratotanker KC-135 přiletěl na letiště Pardubice 5. 9. 2021, aby zajistil tankování letounů přímo ve vzduchu v rámci mezinárodního cvičení Ample Strike. Po účasti na tomto cvičení pokračuje do Ostravy Mošnova, kde se zúčastní Dnů NATO jako statická ukázka.

Fotogalerie