- 3.3.2023
Typové řady vrtulníku Mi-8/17 slaví 60 let od vzletu prototypu a 55 let služby v české armádě. Stroje Mi-171Š plní nezastupitelnou roli při přepravě osob a jsou stále jedním z nejrozšířenějších vrtulníků na světě. Příslušníci 222. vrtulníkové letky z Náměště připomínají novou kamufláží jejich význam a unikátnost.
Historie provozu typové řady vrtulníku Mi-8/17 v československém a následně českém letectvu sahá k přelomu srpna a září roku 1967, kdy si je v ruské Kazani převzali zástupci ČSLA. Prototyp vrtulníku ovšem vzlétl o několik let dříve, a to 24. června 1961.
V roce 2005 Armáda České republiky získala v rámci vyrovnání dluhu s Ruskou federací 16 vrtulníků Mi-171Š. Po deseti letech provozu vznikla mezi příslušníky inženýrsko-letecké služby myšlenka si toto výročí připomenout. Nenašla se ale vhodná grafika, proto myšlenka připomenout si desetiletý provoz záhy zanikla a byla znovu oživena až v roce 2021, šedesát let od vzniku prototypu. Kvůli covidu se bohužel realizace opět musela odložit.
Při tvoření grafického návrhu byla nakonec oslovena firma Paintskillers, která má s přebarvením výročních strojů v českém letectvu bohaté zkušenosti. Vyhrála varianta, která svým nástřikem zobrazuje všechny kamufláže použité během dlouholeté služby tohoto vrtulníku. Kamufláž byla provedena na vrtulníku Mi-171 Š trupového čísla 9868.
„Lakování vrtulníku bylo časově velmi náročné. Maskovaný povrch se skládá celkem z 12 odstínů a jednotlivé typy maskování jsou odděleny tzv. „loupající se barvou“. Při lakování bylo nutné, po dostatečném zaschnutí barvy, často měnit maskování nalakovaných částí trupu,“ vysvětluje Jiří Vrba, vedoucí laboratoře zvláštních procesů LOM Praha, s.p.
Ocasní část vrtulníku 9868 je zbarvena tak, jako na počátku služby v tehdejším Československu. Následuje kamufláž vrtulníků řady Mi-8 po generálních opravách v Maďarsku. Ve střední části trupu stroje je pak původní zbarvení typu Mi-17 a konečně kabina pilotů nese současnou kamufláž řady Mi-171Š.
„Nejpracnější částí lakování bylo vytvoření iluze loupající se barvy, která odděluje jednotlivé kamufláže. K lakování byla použita polyuretanová barva Akzo Nobel v matném provedení NVG. Spotřeba barvy byla cca 48 až 50 litrů. Od každého odstínu přibližně 4 až 4,5 litru barvy,“ uzavírá Vrba.
- Jedná se o střední víceúčelový dvoumotorový vrtulník klasického uspořádání s pětilistým nosným a třílistým vyrovnávacím rotorem Mil Mi-8 (kódové označení NATO HIP)
- Disponuje vynikajícím navigačním a informační systémem, který umožňuje bezpečnou přepravu i za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek jak ve dne, tak v noci.
- Drak vrtulníku je klasické konstrukce ze slitin lehkých kovů.
- Základní sériově vyráběná víceúčelová dopravní verze pojme až 24 osob, 4000 kg nákladu, případně 12 raněných.
- Mi-8S je speciálně upravený salonní vrtulník pro přepravu významných osobností.
- Mi-8 je vybaven méně výkonnými motory TV2-117 a vyrovnávacím ocasním rotorem na pravé straně.
- Mi-17 je exportní označení vrtulníku Mi-8MT, který je již vybaven výkonnějšími motory TV3-117 a z důvodu větší účinnosti je vyrovnávací ocasní rotor na levé straně, na vstupech vzduchu do motorů je instalováno protiprachové zařízení PZU.
- Mi-171Š je variantou vrtulníku Mi-17, vyráběnou civilním závodem v Ulan-Ude, je vybaven dveřmi přepravního prostoru i na pravé straně, některé vrtulníky mají i sklopnou nájezdovou rampu.