První intenzivní výcvik pilotů Mi-24/35 a leteckých návodčí v ostrých střelbách

Na základě potřeby výcviku létajícího personálu 221. vrtulníkové letky a předsunutých leteckých návodčích, kteří působí v misi ISAF, proběhl v srpnu 2011 ve výcvikovém prostoru Libavá - Bores výcvik s částečným vyvedením sil a prostředků 22. základny letectva Sedlec, Vícenice u Náměště nad Oslavou.

Do výcviku se kromě stovky vojáků z Náměště nad Oslavou zapojila také přibližně třicítka příslušníků 25. protiletadlové brigády ze Strakonic s prostředky protivzdušné obrany, kteří se zaměřili na výcvik operátorů v boji proti nízkoletícím cílům. Ty v tomto případě simulovaly čtyři vrtulníky Mi-24/35.

Cílem vyvedení jednotek byl nepřetržitý výcvik a zdokonalení procedur přímé letecké podpory při ostrých střelbách leteckého personálu Mi-24/35, kdy každé střelbě na pozemní cíl předcházela komunikace s předsunutými leteckými návodčími a následné navedení vrtulníku na cíl. Kromě navádění se piloti a návodčí cvičili ve střelbě z pistole CZ 75, kterou používají na misích v zahraničí. V rámci taktického výcviku se letečtí návodčí zdokonalovali v technice skrytého přesunu a nácviku bojových drilů při kontaktu s protivníkem ve dne i v noci. Nezastupitelnou roli měl logistický personál, který zabezpečoval bojové jednotky působící z předsunuté letecké plochy pro vyzbrojování a doplňování paliva vrtulníků. Logistická podpora jednotek mimo stálou dislokaci zahrnuje nezbytné pozemní prostředky pro zabezpečení letové akce jako jsou například univerzální spouštěcí zdroj letadla, cisterny s pohonnými hmotami, zbrojíře, pyrotechnické zabezpečení, zdravotnické zabezpečení, ubytování nebo stravování.

Výcvik na Libavé byl pro příslušníky 22. základny letectva výjimečný tím, že se na jednom místě sešli lidé různých odborností, kteří by v případě nasazení v Afghánistánu tvořili jeden organický celek. „Měli jsme všichni možnost vyzkoušet si, jak funguje mechanismus letového zabezpečení mimo domovskou základnu, a s jakými lidmi bychom v případě nasazení v zahraniční misi museli spolupracovat. Jednotlivé komponenty vyvedené jednotky se navzájem mohly potkat a vidět, co dělají,“ přiblížil výcvik její velitel major Pavel Procházka.

Jedním dechem dodává: „Měli jsme možnost uvědomit si, jak náročnou úlohu zde sehrává pozemní personál, který se o vrtulník stará, když my, piloti, přistaneme. Během krátkého času musí vrtulník prohlédnout, doplnit palivo a munici tak, aby byl opět schopen akce. Rovněž pyrotechnici odvedli kus práce. Jejich úkolem bylo vyčistit prostor od nevybuchlé munice.“ 

Výcvik si pochvalovali i letečtí návodčí. Podle slov jejich velitele byl tento výcvik na velmi profesionální úrovni s vysokou mírou úspěšnosti zásahů na cíl a znalostí procedur.

V prostoru Bores bylo na podporu velení a řízení letky rozvinuto takzvané mobilní operační centrum, jež vrtulníkové letectvo využívá v operaci ISAF, a také přenosné pracoviště BASA III L, odkud se řídí vzlety a přistání vrtulníků v polních podmínkách. To mělo na Libavé svou premiéru.

Vyvedení sil a prostředků 22. základny letectva na Libavé znamenalo pro piloty vrtulníků Mi-24/35 první intenzivní výcvik s leteckými návodčími v ostrých střelbách v takovém rozsahu. Během výcviku piloti provedli více než 70 letů a nalétali 40 letových hodin. Při plánování výcviku na Libavé se bral ohled na co největší efektivitu – zejména pak soustředěním většího počtu výcvikových aktivit v daném prostoru.

Text: Ing. Štěpánka Skřipská – tisková a informační pracovnice 22. základny letectva.